Blagdani u uredu – uz ove savjete izbjeći ćete stres
Blagdani su pred vratima, a s njima dolazi i vrijeme mogućih situacija neslaganja u uredu. Pred kraj godine godišnja bilanca i planiranje godišnjeg odmora kvare raspoloženje. Tko za Božić smije biti sa svojom obitelji, a tko mora raditi? Kako pronaći pošteno rješenje? Stručnjakinja i trenerica Michaela Schmelzer donosi rješenja kako timovi posljednjih radnih dana u godini mogu izbjeći nesuglasice kako bi svi mogli uživati u blagdanima.
Michaela Schmelzer već dugi niz godina etablirana je kao samostalna trenerica za timove i razvoj timova s iskustvom u različitim tvrtkama. Prati ljude i tvrtke u afirmaciji nove radne kulture.
Kako planirati godišnji odmor na poslu?
Kolegice i kolege koji imaju djecu, uvijek dobivaju prednost pri planiranju godišnjeg odmora za vrijeme blagdana, dok ja nerijetko posljednja smijem izraziti svoje želje, premda bih i ja rado slavila sa svojim najmilijima. Smatram da je takva praksa nepoštena! Kako započeti razgovor o tome, a da ne izazovem napetosti u svom timu?
Michaela Schmelzer: napetosti u timu nešto su sasvim prirodno, jer mi, ljudi, imamo različite potrebe. Pitanje je samo kako se s time nositi. Razmislite kako biste željeli da planiranje godišnjih odmora u uredu izgleda, a da pritom svi budu zadovoljni pa to i predložite svom timu. Računajte pritom s time da će doći do otpora, no neće biti usmjeren na Vas nego na promjene. Ostanite mirni u razgovoru, budite argumentirani i istaknite da imate dobronamjeran stav.
Godišnji odmor od kolega i kolegica?
Članovi našeg tima uistinu se jako dobro razumiju i druže se i privatno. Upravo padaju prijedlozi da se družimo i za blagdane. Moji kolegice i kolege jako su mi dragi, no ovo mi je ipak malo previše. Kako da odbijem, a da ih sve ne uvrijedim?
Michaela Schmelzer: upravo tako! Naglasite koliko su Vam svi važni i koliko se rado nalazite s njima izvan ureda. Dajte im do znanja da ih ne želite uvrijediti, ali da blagdane trebate samo za sebe. Ako želite izbjeći dodatna pitanja, navedite razlog zašto je to tako, na primjer, zato što želite više vremena provesti s obitelji, zato što se želite više opuštati, pripremati za blagdane, planirati godišnji odmor ili nešto slično.
Kritika primljena od kolega i kolegica – kako se s njome nositi?
Jedan kolega neprestano kritizira moj rad na sastancima pred cijelim timom. Tada se ne osjećam ugodno i ne znam kako na to reagirati, a da ne naručim dinamiku tima. Što mogu napraviti?
Michaela Schmelzer: prije no što se obratite kolegi, razmislite u miru kakav osjećaj njegovo ponašanje u Vama budi (na primjer, sram, nesigurnost, iritiranost) i razmislite o tome s kojim je neispunjenim potrebama povezan taj osjećaj (ophođenje s poštovanjem, zahvalnost). Potom u četiri oka recite da ste primijetili kako se Vaš rad nerijetko kritizira pred ostatkom tima i kako se pritom osjećate. Navedite kolegi kakvo ponašanje prema Vama u budućnosti očekujete, kao što je, na primjer, povrata informacija tijekom individualnog razgovora, jer ćete se tako lakše nositi i moći razvijati.
Nepravedna raspodjela radnih zadataka u timu – kako razgovarati o tome?
Imam osjećaj da neprestano preuzimam više zadataka koje moram obavljati za razliku od drugih. Nerijetko sam prva osoba kojoj se obraća kod kratkoročnih projekata. Kako razgovarati o tome, a da ne ostavim dojam osobe koja ne surađuje?
Michaela Schmelzer: u ovakvim slučajevima uvijek je dobro navesti primjere. Zapišite na koje konkretne zadatke mislite i taj popis ponesite sa sobom na sastanak. Izrecite kakve to posljedice ostavlja na Vas. Osjećate li se preopterećeno, frustrirano ili ogorčeno? Recite i što smatrate da je Vama kao pojedincu važno za dobru suradnju, kao što je, na primjer, dobra raspodjela posla da biste i Vi mogli dobro izvršavati svoj posao. Budući da je poznato kako je grupa pametnija od pojedinaca, zamolite kolege i kolegice da zajedno razmotrite kako bi radni zadaci mogli biti raspoređeni, a da pritom svi budu ravnomjerno uključeni.
Kako nadređenima dati povratnu informaciju?
Moja šefica nerijetko daje samo okvirne povratne informacije zbog čega nam je teško precizno shvatiti što se od nas očekuje. Potaknula bih rado davanje izravnih i konstruktivnih povratnih informacija, a da ne ostavim dojam kao da je ne poštujem. Kako voditi razgovor pozitivno i mudro?
Michaela Schmelzer: kada nekome dajemo povratnu informaciju, referiramo se na postupke, a ne na samu osobu. Znajući to, možemo se lakše usredotočiti na temu, a da ne opteretimo osobu. Predočite svojoj nadređenoj što ste uočili. Navedite primjere. Razgovarajte iz vlastite perspektive, jer jedino Vi možete reći, što Vas, na primer, čini nesigurnom i što konkretno trebate, odnosno priželjkujete, kako se možete bolje unijeti u tim ili kako biste mogli optimizirati poslove.